Roetfilter APK & EGR
EGR en Volvo motoren
Om te beginnen, de egr naar dicht programmeren/zetten bij een Volvo is geen probleem voor de nieuwe apk (deeltjes teller). De nieuwe apk (vanaf januari 2023) voor diesels gaat over of het roetfilter/dpf zijn werk goed doet en of deze niet kapot is.
Bij een optimale verbranding en een goed werkend roetfilter komt de auto altijd door de apk.
De egr zit op de motor om de Nox te reduceren.
Egr en Volvo (vea) motoren D2 D3 D4 en D5 4 en 5 cilinders.
De Volvo (vea) diesels hebben vaak EGR problemen. Diverse dealers melden dit al bij 50.000Km (dat het systeem compleet vervuilt is).
De storingen die door vervuiling komen zijn oa: EGR koeler verstopt P 04D9, inlaat vol met roet P 00BD, P 00BC codes, EGR klep kapot P 2413, of wervel aandrijver kan positie niet halen p 2009, spruitstuk druk fout P0109, olie verbruik etc.
Er zijn eigenlijk 5 problemen met roet door een werkende egr bij deze motor, een korte beschrijving hieronder + de oplossingen:
1. Bij de storing egr koeler verstopt P04D9 is de klep naar gesloten programmeren voldoende, deze storing is er dan niet meer.
2. Bij de storing egr kan de opgedragen positie niet bereiken, moeten we kijken of de klep software matig nog dicht kan, zo ja is dit voldoende na onze aanpassing is de storing er niet meer.
3. Bij de storing inlaat verstopt met roet, moet deze schoon gemaakt worden (air-intake) daarna de egr klep naar gesloten programmeren voorkomt opnieuw vervuiling van het inlaat traject.
4. Bij de storing wervelklep kan opgedragen positie niet bereiken, ( P200A -> P2009 ) dan een air-intake + egr naar gesloten dat voorkomt opnieuw vervuiling van het inlaat traject.
5. Bij hoog olie verbruik, dan een air-intake dan wel motor/zuigerveer reiniging + egr naar gesloten dat voorkomt opnieuw vervuiling van de schraapveren.
Wat voor alle Volvo 5 en 4 cilinders van toepassing is:
Een EGR kan men (zoals vaak gedacht wordt) niet wegschrijven, wat vaak gedaan wordt is stekker er af en de storingen die dat geeft wegschrijven (veranderen in P0000).
De beste methode is de werking van de EGR naar gesloten programmeren, dit geeft geen storingen en de vervuiling stopt ook.
Zit de klep vol roet, dan deze gewoon schoonmaken zodat deze weer goed werkt. De egr naar gesloten programmeren is GEEN probleem voor de huidige apk regels !
Volvo zelf kan helaas de egr werking naar dicht niet aanbieden aangezien de auto dan buiten de destijds geldende emissie waarden (lees bijtelling) komt.
Egr naar dicht is zoals geschreven geen enkel probleem voor de huidige apk regels (deeltjes test).
Het probleem bij de vea diesels is een roet probleem (koeler, sensor, inlaat, egr, wervel-aandrijver).
Hoog olie verbruik komt meestal ook door dat de schraapveren vol lopen met roet.
We zien ze van 1 liter op 700km tot 1 liter op de 8000km.
Dit is dus te tackelen door het stoppen van uitlaatgassen door de inlaat heen laten gaan.
EGR naar dicht zorgt voor een definitieve eind oplossing (nooit meer een verstopte egr koeler, vieze sensor, vol zittende inlaat).
Hoe zelf snel controleren of de motor vol roet zit (klik hier)
Roetfilter & APK deeltjes teller
Tuning of egr naar gesloten is geen probleem voor een roetfilter (mits goed gedaan natuurlijk).
Over het roetfilter en de nieuwe regels staat hier een stukje geschreven (Klik) .
Het is zelfs zo dat bij een goede tuning (dus optimale verbranding) er minder roet is.
Wij hebben diverse mogelijkheden om de apk te halen (software en hardware) zonder het roetfilter meteen te hoeven vervangen.
Als een auto (tot bouwjaar 2017) niet door de deeltjes test komt, kan men ook bij het rdw de roetfiltergegevens verwijderen, hieraan zijn wel kosten verbonden.
De auto blijft de emissie waarden die deze heeft gewoon houden, men betaald voor het mogen vervuilen.
De informatie hierover vind men hier (klik)
Bij auto’s van voor 2017 mag men dus de roetfilter gegevens verwijderen. De extra roetttax is €20,-/25.- extra per maand.
Je kan er dan dus ook voor kiezen het roetfilter hard en softwarematig te verwijderen.
Dit voorkomt verder regenereren en geeft daardoor een bezuiniging op brandstof van 5 tot 7%.
Wij zijn ervaren in het verwijderen van het roetfilter en kunnen indien gewenst dit bij elke Volvo doen.
DPF / Roetfilter en regenereren.
Het dpf (diesel partikel filter) of ook wel roetfilter genoemd, kan door kleine ritten steeds sneller gaan dichtzitten, hierdoor moet de auto steeds vaker regenereren.
Wat gebeurt er bij regenereren:
Tijdens het regeneratieproces wordt bij de uitgaande slag diesel ingespoten die in de uitlaat tot ontbranding komt, hierdoor wordt het roetfilter schoongebrand, de temperatuur van het roetfilter komt hierdoor tot een 700 graden.
Bij een roetfilter die langer onder de auto zit, kan ook het probleem voorkomen dat de auto op een gegeven moment in noodloop gaat of dat deze niet door de deeltjes apk test komt.
Men kan dan een geforceerde roetfilter reiniging met Vida uitvoeren.
Dit houdt in dat de auto zelf in stilstand het roetfilter probeert schoon te branden, er wordt door de ECM brandstof in de uitlaat gespoten tot deze de 700 graden heeft bereikt.
Helaas blijkt dat deze handeling bij de euro4 en 5 vaak niet voldoende is om door de deeltjes test te komen.
Het regenereren onderweg:
Als de rit niet lang genoeg is wordt echter het regeneratie proces niet afgemaakt.
Hierdoor loopt de diesel langs de zuigers naar beneden en komt in het carter terecht, bij de motorolie !.
Het probleem is dat bij een onvolledig regeneratie proces, de auto bij de volgende start weer begint met regenereren. Het probleem bij oude 2.0 en 1.6 van voor 2011 is dat dan het motorolie peil zover kan stijgen, dat de motor kan hierdoor op hol slaan.
Het stijgen van het oliepeil is simpel te controleren, de auto heeft namelijk een peilstok af en toe deze er uit halen en kijken kan problemen voorkomen. Het regeneratie proces zelf kan men herkennen aan dat de auto iets schokkerig rijdt en het verbruik gaat op dat moment behoorlijk omhoog.